Förstasidan

Kina
Australien, Östkusten

Brisbane

Vi och en boaorm "På morgonen gick vi upp ganska tidigt och var på AVIS-kontoret vid kl 10, efter att ha släpat på våra ryggsäckar på tåget. Vi hade tur! Bilen vi beställt fanns inte, så vi blev uppgraderade till en Holden Commodore, 3.8 l med V6:a! Vi blev inte ledsna! Hoppande krokodil

Koalor Wombat Avslappnad känguru

Dingo Vi tog sats och åkte ut från Brisbane och till Australian Zoo, som är hem åt Steve Irwin, Krokodiljägaren. Givetvis så var han inte där personligen men det är verkligen Big Business kring hans namn. Men vi fick i alla fall se krokodilshower, kängurus (klappade dem), koalor, en Galapagossköldpadda, dingos, andra sköldpaddor, rovfåglar (mest örnar), wombats, kookaburras m fl mfl." Tasmanian Devil

Fraser Island

Sötvattenssjö på Fraser Island "Tidigt på morgonen kom vår guide, Richard, och hämtade oss till vår tur på Fraser Island. Han var en alldeles lysande guide, med enorm passion och inlevelse, och också samtidigt glimten i ögat och självdistans. Vi åkte på en klassisk tur med stopp vid en sötvattenssjö, en regnskog, Eli Creek, Maheno - skeppsvraket och Coloured Sands. Jättemysigt att åka med strömmen i Eli Creek ut mot Stilla Havet!" Eli Creek
Vy från flygplanet över ön Vy från flygplanet över Maheno - skeppsvraket Jag kan inte fatta det! Återigen kliver jag in i ett plan som är mindre än en stadskrubb! Denna gång lyfter vi från och landar på sand (nere på stranden), till skillnad från is förra gången, på Tasman Glacier, Nya Zealand. Vi flög över Fraser Island och såg dess sanddyner, träd och regnskogar (som för övrigt såg ut som broccoli från luften). Vi såg även tigerhajar från planet som simmade vid kusten. Öns östra strand räknas t o m som landsväg i Australien. Den har hastighetsbegränsning, polisen har fartkontroller och vår guide hade fått blåsa alkoholtest en gå ng."

Maheno - skeppsvraket och Fredrika "På kvällen åt vi en jättegod seafood-middag med ett gott Riesling-vin till. Bordet bredvid satt ett par svenskar som började prata med oss, och snart så hade Greklands/Sällskapsresan-känslan infunnit sig..." Fredrika på stranden

Surfer's Paradise

Delfiner på Sea World "Gick upp och åkte direkt till Sea World i Surfers Paradise, där Bobby då upptäckte att han glömt sina badisar igår. Vi köpte nya och tittade runt i parken. Vi såg först en delfinshow och sen en helt otrolig show med två sjölejon, den var kanonbra! Vi såg en undervattensshow, bra den med." Sjölejon på Sea World

Byron Bay

Tallow Beach "Lördag 30 mars: Åkte för att titta runt i Byron Bay, och tog oss ut till kusten där Australiens östligaste punkt ligger. Vi såg även MASSOR av delfiner, c:a 50 st allt som allt (och rockor samt sköldpaddor också)!" Rocka på jakt efter mat

Nedanför Cape Byron

Coff's Harbour

The Big Banana "Vi kom fram vid kl 12, då var dock vårt rum upptaget av "något". Åkte in till "stan" medan backpackersstället redde ut det hela. Bestämde oss för att laga mat själva i det osedda köket. Kommer dock ALDRIG att hända igen (det värsta vi har sett, en egen levande organism i diskhon...)! Sedan begav vi oss till The Big Banana och tog en tågrundtur i deras område med bananplanteringar. Mycket bananer var det!" Leopard-säl

Fredrika med delfin "Innan vi åkte från Coffs Harbour på morgonen gick vi på deras Pet Porpoise Pool, där vi fick klappa, mata och kasta boll till delfinerna, samt ett sjölejon som kom och låg i vårt knä och gav oss pussar på kinden, jättekul var det! Jag fick stå högt upp med en fisk på en pinne och så hoppade en delfin upp och tog fisken, Bobby fick mata en delfin nere vid poolkanten. Vi matade även de små söta pingvinerna (15 cm höga), sköldpaddor och hajar." Bobby försöker mata en delfin

Tea Gardens/Port Stephens

"Tea Gardens är en liten harmonisk ort som ligger precis vid en bukt som heter Port Stephens, däri en flock på 160 delfiner lever permanent. Vi vaknade upp på morgonen till strålande solsken! Vid 10-tiden gav vi oss ut på en tre timmars kryssning i bukten; lugnt, fint och vackert! Efter en timmes resa stötte vi på en flock delfiner, som vi sedan hade omkring oss under en timmas tid. Egentligen är det inte så konstigt att vi hittade delfiner, firman vi åkte med har 99% Dolphin Sighting på sina turer." Bobby i nätet

Delfiner i Port Stephens "Första timman av turen hade vi suttit längst fram på båten och solat (och samtidigt sett en JÄTTESTOR sköldpadda), men nu när vi hittat delfinerna så fällde de ner ett nät längst bak på båten som vi fick sitta i. Nätet hängde precis vid vattnet, och i ärlighetens namn skall det nog erkännas att man fick en ordentlig tarmskjöljning när båten åkte... Jag satt i nätet så länge det var nerfällt, men Fredrika kände sig lite väl mycket som hajbete efter en stund så hon gick upp igen. På väg in i hamnen fotograferade vi alla pelikanerna som hängde på stolparna där." Pelikan på stolpe

Sydney

Operahuset "Vi började dagen med en rundtur i Operahuset, strosade sedan runt i botaniska trädgården en stund för att helt plötsligt upptäcka ohyggligt många och STORA fladdermöss uppe i träden. Otroligt många var de! Man kan tro att de sover på dagarna men dessa "tjattrade" mest. Gick sen iväg till The Rocks där det idag var marknadssdag, jag köpte en riktig aussie-hatt." Palm Beach

Olympiska Arenan, OS 2000 "Vi ville också hinna se OS-byn och den stora arenan där. På vägen dit fick vi uppleva något fascinerande: kommunaltrafik som t o m var mer irriterande än hemma. Vi åkte förbi hålor, där folk som klev på garanterat var statister i Den Sista Färden... Väl framme kom ett litet dråpslag: arenan (den största, Stadium Australia, den från bl a invigningen och avlutningen) var stängd för dagen! Men efter lite klättring så fick man en bra utsikt och några fototillfällen. Det var kul att komma hit och se allt, speciellt eftersom Martin (min bror) och jag säkert såg 99,9% av sändningarna från OS 2000. På kvällen åkte vi monorail inne i staden, en lite futuristisk upplevelse. Monorail är ett tåg som går på enbart en skena/järnbalk i mitten, och c:a tre meter upp i luften"