Förstasidan

Kina
Mexico

Flighten till Mexico

"Så då var vi i Mexico då!

Efter en knapp tre-timmars flight till London och sedan en elva-timmars flight till Cancun, så har vi börjat utforska Mexico.

Men först: Flighten till Mexico.
Efter min initiala besvikelse över att nack-kudden på min stol var trasig och att filmdisplayen på stolen framför såg ut att vara repad av nycklar, så blev ändå allt bra efter ett tag. Tyvärr, efter en timmes flygning, så blev en stor engelsman (Englands bidrag till Belgian Blue-forskningen för människor) sur på en gubbe som satt bakom honom. Jag blev rädd för att det skulle bli bråk, men som tur var lugnade de ner sig."

"Efter att ha landat, så fick vi stifta bekantskap med den trevliga (och inte minst sagt effektiva...) tullen. När Fredrika hade hittat våra ryggsäckar på fel band (jag var ju dum nog att stå och vänta vid rätt band...), så var det dags för bagagekontrollen. Man fick gå fram till ett trafikljus (bokstavligen), där vi blev uppmanade att trycka på en knapp. Som tur var lyste trafikljuset grönt (vilket betydde att våra väskor slapp det stora övergreppet) och vi kunde gå vidare. Ett slags bingo-lotto för resenärer!"

Cancún

"Efter en lång tur med en liten buss så kom vi äntligen fram till vårt hotell, Howard Johnsons i Downtown Cancún. Rummet var ok, och efter en promenad så somnade vi som grisar. Allt var frid och fröjd till Fredrika varit uppe på toaletten. Jag hörde hur hon skrek och en lång ramsa om hur äckligt det var. Det visade sig att det sprungit TVÅ kackerlackor över golvet."

"Morgonen efter blev vi väckta av en lastbil som backade (trodde vi). Det visade sig vara väckarklockan i grannens rum som gått igång, och eftersom grannen inte var kvar, så fortsatte klockan utan pardon i en evighet. Efter en halvtimme fick vi nog och ringde receptionen. Men vid det laget var vi redan klarvakna... Vi gick och åt frukost och checkade sedan ut. Vi bestämde oss för att ta lokalbussen till vårt nästa ställe. Efter att ha gett chauffören lite pesos, och fått två av hans snorpapper tillbaka (låt oss kalla dem biljetter), så trängde vi oss tillbaka i bussen med våra ryggsäckar."

"Vi kom fram till vårt nya hotell, Cancun Plaza, en timme senare. Namnet kanske låter elegant, men det är lägenheter med kylskåp, trasig spis, äckliga tallrikar och lite mera. Dock inga kackerlackor (än). Vy över stranden från vår balkong
Men vi har en OTROLIG utsikt över havet och stranden från vår balkong. Balkongen är underbar, 20 meter till det karibiska havet med sitt turkosa vatten. Vi somnar och vaknar till det harmoniska bruset från vågorna."

Gryningsvy från vår balkong "Deras Safety Deposit Box består av att de lindar in ens saker i en plastpåse och sedan tejpar igen den. Man skriver sin namnteckning på, och sedan låser de in den i en byrålåda (med nyckeln i lådan ovanför...). Soluppgång sedd från vår balkong
Under frukosten satt vi och tittade ut över havet, plötsligt får jag syn på tre svarta skuggor som sveper förbi i det gröna vattnet. En av dem vänder och vi ser hur den slår med vingarna. Efter att ha sett miljoner naturprogram så måste jag säga: en rocka!"

Xcaret

Vy över havet vid Xcaret "Därefter åkte vi på utflykt till Xcaret [ix-kar-et] ([ix-kar-äät] för de som inte är stockholmare). Xcaret är en eko-arkeologisk park, vilket betyder att den innehåller lite ruiner från Maya-tiden, och så har den massor av djur och aktiviteter både ovan och under ytan." Sköldpadda på Xcaret

"Det första vi gjorde var att gå på något som hette Sea Trek, vilket var en vandring under ytan med en slags syrgashjälm (man såg ut som en astronaut, ungefär). Fredrika var, hur ska vi säga, lite tveksam först, men sedan tyckte även hon att det var kul (fast fortfarande läskigt). Man fick se massor av fiskar, klappa sjöstjärnor m m. Efter detta åkte/simmade vi i en underjordisk flod som ledde igenom massa grottor. Under vår energiska tur i parken hann vi se jaguarer, pumor, leguaner, delfiner, flamingos, jättestora sköldpaddor, enormt vackra fjärilar + mycket mer." Sjöstjärna och sjögurka

Chichen Itza

Kukulkán-pyramiden i Chichen Itza "Dagen efter åkte vi till Chichen Itza, som är en plats med massor av Maya-tempel. Där finns bl a det största Maya-templet i Mexico (såvitt jag vet) + massor av andra ruiner." Observatorium i Chichen Itza
Tempel i Chichen Itza Group of the Thousand Columns Inuti Kukulkán-pyramiden i Chichen Itza

Krater efter meteorit-fragment "Området var jättefint, och på vägen hem stannade vi vid ett stort hål/en stor grotta. Det visade sig att det finns massor av sådana här på Yucatan-halvön, och de har bildats av fragment som skall ha lossnat från den jättemeteorit som slog ner utanför halvön för 65 miljoner år sedan (japp, den man tror ledde till dinosauriernas utrotning). Den var vattenfylld en bit ner (vattendelen var 43 m djup, grottan var nog allt som allt c:a 100 m djup), och därnere badade jag och hoppade från en stentrappa en bra bit upp."