Förstasidan

Hong Kong
Kina

Peking - hotellet

"Landade på eftermiddagen efter att ha flygit med Air China från Hong Kong. Peking har 12 miljoner invånare, vilket blir väldigt många kineser med knapphändiga kunskaper i engelska..."

"Vi trodde att vi tog ett säkert kort när vi gick till hotellrestaurangen för att lyckas beställa middag utan språkförbistring. Men icke. Jag beställde "Deep Fried Prawns" (jag pekade t o m på menyn), så döm av min förvåning när jag fick champinjon-skivor i någon skum slags sås. Jag pekade på maten och försökte snällt förklara att "Det där är inga räkor", men jo då, det var visst räkor enligt henne (kineserna får ju inte erkänna att de har gjort fel, vilket inebär att de förlorar ansiktet och det är inte tänkbart). Hon erkände aldrig att hon hade gjort fel, men i slutändan fick vi lite fruktsallad gratis i alla fall."

Himmelska Fridens Torg

Himmelska Fridens Torg "Vi började dagen med ett besök på Himmelska Fridens Torg, vilket är världens största torg. Det är rätt intressant att gå omkring på en sådan plats där så mycket har hänt (inte minst massakern här 1989 på de demonstrerande studenterna)." Tiananmen Gate

Förbjudna Staden

Relief i Förbjudna staden "Vi gick sedan till den Förbjudna Staden, som heter så eftersom vanligt folk var förbjudna att komma in där under 500 års tid. Den var hem till två kejsar-dynastier, Ming och Qing, vilka inte kom ut ur staden om de inte var absolut tvungna. Staden är egentligen ett stort palatsområde på 720 000 kvadratmeter, med 800 byggnader med 9000 rum totalt." Lejon som vaktar

"Vi hyrde en bandspelare, med ingen mindre än Roger Moore som berättare (man kom rätt lätt i rätt stämning till hans röst). Vi stötte också på en kinesisk guide med en stor grupp, och hon guidade faktiskt omkring dem på knagglig svenska. Det finns på en plats ett otroligt marmorblock på 250 ton, fullt av sniderier med bl a berg, drakar och vågor." Bro i Förbjudna Staden

"På kvällen ser Peking ut som ett horhus. Det är fullt av överdrivet stora, röda belysningar och skyltar överallt. Vårt hotellrum är helt ok, förutom den irriterande detaljen att nu när vi äntligen har TV, så har den 30 kanaler, men alla är på kinesiska... Jag trodde att jag hade sett allt, men efter att ha sett Kalle Anka på kinesiska på TV:n... Glömde jag nämna att den låter som vår äggkokare hemma?"

Kinesiska Muren - Simatai-delen

Fredrika på Kiensiska Muren "Så var det då dags för den Kinesiska Muren! Detta mästerverk sträcker sig 5660 km (!) från öster till väster i norra Kina. Det första bygget av den på börjades på 600-talet F.Kr., och det sista på 1600-talet. Vi ville åka till en del av muren där den inte var renoverad, för att få en känsla av hur den verkligen såg ut när den användes, senast på 1600-talet (vissa delar av muren är så överrenoverad så att den ser nybyggd ut, och det är ju inte så kul...).

Utsikt uppåt på Simatai-delen "Valet föll på Simatai-delen, som dels inte blivit renoverad, dels ligger längre från Peking så att det inte är packat av turister, försäljare mm. Dessutom betraktas Simatai-delen som en av de vackraste delarna, där den ringlar sig över en bergskam (på vissa platser är det t o m upp emot 70 graders lutning!)." Utsikt över Jinshaling-delen

Bobby på Kinesiska Muren "Vi klättrade omkring på muren (rättare sagt: följde den upp till toppen och tillbaka ner igen) under tre timmar. Tyvärr fick vi inte gå ända till de mest spektakulära delarna, eftersom tre turister ramlade ner där och dog förra året, så den delen var avstängd och en vakt hindrade en. Utsikt neråt över Simatai-delen
Men det var helt otroligt att de lyckats bygga muren här, det är en överväldigande känsla som slår en när man ser muren slingra sig över bergen bort mot horisonten! Efter detta åkte vi och fick en introduktion till kinesisk läkekonst."

Tiantan Park

Temple of Heaven "Idag gick vi upp och strosade omkring i Tiantan Park, och tittade bl a på Temple of Heaven. Det templet är av trä, 38 meter högt, och byggt helt utan spikar och cement. Rätt imponerande!" Portar i Tiantan Park

Peking Zoo - Pandor

Panda som äter gräs "Måndag: dags att åka till Peking Zoo. Där fick jag äntligen Äntligen ÄNTLIGEN se pandor! Jag har drömt om att få se dem ända sedan mamma tog mig på Skansen när jag var liten och jag såg Världsnaturfondens (WWF) logo där, som ju är en panda, och jag frågade mamma om det fanns pandor på Skansen." Panda som äter gräs
För många år sedan satte jag upp ett mål; det var tre djur jag ville få se, oavsett vad som hände. De djuren var: kängurus, koalor och pandor. Äntligen är det gjort, jag är så lycklig!"
"Peking Zoo har ett imponerande utbud av olika djur, men tyvärr så har många av dem det inte så bra: skitiga, små betongburar som de är intryckta i. Några av de få djuren som faktiskt verkar ha det bra är pandorna."

En cool panda Panda & Bobby Panda på språng

Sommarpalatset

Tempel vid Sommarpalatset "I dag var vi modiga och tog en taxi till Sommarpalatset (Summer Palace), vilket tog 45 minuter men vi kom rätt. Hade faktiskt bett hotellportiern skriva ner vår destination på kinesiska på en lapp (eftersom ingen traxichaufför pratar engelska...)." Bro vid Sommarpalatset

Målningar i Sommarpalatset "Väl inne spatserade vi runt bland målningar föreställandes blommor, natur, djur och människor. Hit åkte kejsarna under sommaren för variation från palatsområdet i Förbjudna Staden." En gång i Sommarpalatset

Kinesiska Muren - Mutianyu-delen

"Sista dagen på resan beslöt vi oss för att avsluta passande: Kinesiska Muren, givetvis! Denna gång åkte vi till Mutianyu-delen, som ligger lite närmre Peking än Simatai-delen vi besökte tidigare. Mutianyu-delen ser precis ut som man alltid har föreställt sig Kinesiska Muren, dessutom är den omgiven av skog och höga berg, vilket gör det till en väldigt vacker plats. Mutianyu-delen
Som tur var, så var vi bara tre personer på turen, och dessutom var det en dag med få besökare på muren, så besöket blev perfekt! Vi åkte linbana upp till muren och följde den sedan västerut."

Bobby & guiden "Till slut kom vi till den delen som är avspärrad, eftersom denna del är helt igenväxt och har börjat förfalla. Efter lite tjat och övertygande av vår guide så fick jag klämma mig förbi förbudsskylten (Fredrika skakade bara på huvudet) och klättra upp där ingen annan får gå." Utsikt framåt på Mutianyu-delen

Utsikt från den avstängda slitna delen "Man kom lite högre upp och fick en väldigt vacker utsikt, och det var kul att se hur massor av träd växte i mitten av muren. Men jag förstår varför de inte låter folk gå in där, eftersom stora delar av underlaget är löst, så det blir små jord- och stenskred när man klättrar omkring där." Vi på en hög del av muren

"Något som få besökare till Peking vet är att staden eventuellt kommer att bli till en öken någon gång i framtiden. På våren, under april-maj blåser det in massor av sand från Gobi-öknen (folk går omkring med ansiktsskydd), och öknen flyttar sig närmre staden med sina 30 meter höga sanddyner som kommer två km närmre Peking varje år.
Det har planterats en lång vall av träd (5700 km lång, längre än Kinesiska Muren) som skall stå pall emot sandstormarna, men man vet inte än om det kommer att lyckas."

"Peking har ju fått OS 2008, men vi kan snabbt säga att om engelska-kunskaperna i landet inte drastiskt förbättras så kommer det vara en bunt frustrerande människor, atleter såväl som besökare, som kommer att få det svårt då."