Förstasidan

Kina
Malaysia, Fastlandet

Melaka

"Gick idag upp tidigt för att åka tåg till Melaka i Malaysia. De visade lite filmer på tåget, och det intressanta med dem var informationstexten som de visade innan varje film: "Denna film är lämplig för alla samhällsklasser". Herre Gud!

En annan annorlunda sak med Malayerna är deras drift att sitta på huk när de går på toaletten. De saknar sina hål i golvet så mycket att de sätter sig på huk PÅ TOALETTRINGEN och gör vad de ska! De har t o m reklam för att få folk att sluta sätta sig på huk på ringen!"

"Allt var bra till vi gick tillbaka till rummet och Bobby bröt av nyckeln i nyckelhålet. Eftersom ägarinnan till stället bara hade en nyckel till så fick Bobby springa ut (i regnet) och göra en kopia på den. Det gick på 2 RM (c:a 6 kr), inte så farligt."

Ödlor vid floden i Melaka "Gick ombord på ett gammalt skepp där en LITEN Malay grabbade tag i mig. Jag trodde givetvis att hon ville att jag skulle ta kort på henne och hennes fyra kompisar, men det visade sig att hon ville ta kort på oss! Men på japanskt vis... I alla tänkbara kombinationer, bara hon och oss, varje kompis på egen bild med oss, och till slut frågade hon ytterligare en turist om han inte ville ta kort på oss alla ihop (detta hände ett antal ggr till under vår tid i Malaysia, vi fck det förklarat för oss att de skall visa korten för sina kompisar och säga att de har vita vänner...)." Bobby på en båt

Ruiner från A'Famosa-fortet "Gick en utstakad turistpromenad som täcker mycket av Melakas sevärdheter, tog även en trishaw för en sväng. Vår cyklist var 53 år gammal och hade jobbat i 32 år, 16 timmar om dagen, med detta. På kvällen skulle vi gå på en ljusshow som vi köpt biljetter till, men den var tyvärr inställd p g a att det var första maj, Labour Day (men de hade tyvärr glömt att informera biljettförsäljarna om detta, fick pengarna tillbaka dagen efter). Gick istället hem och sov. Den lilla gatan utanför vårt rum visade sig förvandlas till E4:an om natten..." Vi på en trishaw

Kuala Lumpur

Sultan Abdul Samad Building "Idag gick vi upp vid åttatiden och tog oss iväg för att få biljetter för att åka upp i Petronas Twin Towers. Vi fick biljetter (gratis!) för att åka upp 10.45. Väl uppe var utsikten fin från dess SkyBridge, en bro som förbinder tornen pa 41:a våningen. Petronas Twin Towers är för stunden världens högsta byggnad (ej att blandas ihop med höga TV-torn) med sina 452 meter. Men för stunden byggs det en snäppet högre byggnad i Shanghai i Kina."

Petronas Twin Towers på dagen "Var på kvällen uppe i KL Tower, som med sina 421 meter är världens fjärde högsta betongtorn. Gick sedan till Petronas Twin Towers med vårt jättestativ (15 cm) för att ta några fina nattkort av dem. På vägen gick vi förbi en bar, som hade ett akvarium med hajar(!) precis ovanför bardisken." Petronas Twin Towers på kvällen

Pulau Lang Tengah

"Tog bussen in till Kuala Terengganu där vi skulle bli hämtade av "Jamal"', som skulle ta oss till Tengah. Vi kom till busstationen lite för tidigt och satte oss som enda vita och väntade. Många konstiga människor kom där fram och började prata med oss, men eftersom vi inte förstår Malay och de inte någon engelska blev samtalen helt meningslösa. Vi beslöt oss för att byta väntställe och gick och satte oss bredvid alla slöjklädda kvinnor istället, där vi fick sitta ifred till vår skjuts ankom."

Utsikt över stranden "Vi åkte bil till Merang och därifrån en speedboat till Tengah. Det var en av de blötaste och läskigaste båtresor jag har varit med om! Det var en liten båt och höga vågor. Vi var dyngsura efter den 40 minuter långa färden, och det var även våra väskor. Avslappnande i en hängmatta

Väl framme möts vi av en underbart vit strand. Vi checkar in och blir tilldelade ett rum med utsikt mot havet. Sedan gick vi runt och kollade in stranden åt båda hållen, och så badade vi en stund."

Fredrika på en kvällspromenad på stranden "Åt frukost och sen bar det av till Pulau Redang, där vi snorklade i två timmar, jättefint! Underbar strand, inte lika vågigt som på Tengah." Palmer i skymningen

"Vi har försökt få reda på om det var här första Robinson spelades in (det med Martin Melin, Kent m fl), och vi tror att det är så. Att vi tror så beror mest på namnet (och att den första resorten här byggdes 97/98, och Robinson var 97), men eftersom ingen kan tillräckligt bra engelska så fattar ingen vår fråga."

Solnedgång på Tengah

En spindel och hans nät "Gick upp och tog båten kl 11.00. Denna gång var den i alla fall täckt, och det var inte "El Loco" vid rodret (han som körde oss till ön). Studsade igen över det uppenbarligen oroliga sydkinesiska havet." Palmer
"Tog sedan en taxi upp till Kota Bahru, och på vägen fick vi se ett antal intressanta platser. Dessutom var det fullt av kor, getter, ankor, höns och t o m en apa som korsade vägen. Väl framme i Kota Bahru blev det en smaskig lunch på McDonalds, sittandes precis bredvid McTourist Corner..."