Förstasidan

Hong Kong
Kina
Bora Bora

"Bora Bora är omgivet av ett stort rev, och innanför det är det en lagun fram till stranden. I lagunen är det FULLT av små rev och fiskar, så vi kunde snorkla bara några meter från stranden (på stådjup, vilket Fredrika uppskattade). Jag paddlade sedan kajak över till en annan liten ö i lagunen och sedan tillbaka igen. På vägen hittade jag en stenpelare på botten, som jag är övetygad om att den härstammade från en svunnen civilisation."

Vy från vår balkong "Vi gick upp och åt frukost nere i restaurangen, och eftersom det var lite molnigt bestämde vi oss för att ta en gemensam paddeltur idag. Startade redan 09.00 efter att vi smort in oss ordentligt (tyckte vi). Bobby ville paddla ut till revet där vågorna slår över, men vi paddlade istället mot en liten "ö" nära revet. Under hela paddelturen var vi tvungna att hela tiden hålla utkik efter korallrev så att vi inte skulle gå på grund. Vi lyckades (dock inte utan att skrapa i lite här och var)!."

Vy från vår balkong i gryningen "Vi fortsatte mot vårt mål och vi båda tänkte att här kan vi gå iland. När vi närmade oss hörde vi ett enormt smattrande från klippan, det var MASSOR av krabbor som sett oss komma. Vi bestämde oss snabbt för att stanna i båten." Vy från vår balkong

"Under frukosten idag smugglade jag med mig lite bröd, jag skulle mata fiskarna med det. Gick glad ner till stranden med mitt bröd och lånade snorkel och gav mig ut. Det var massor av fiskar som ville komma och smaka. Många olika akvariefiskar, kändes som att stå mitt i ett akvarium, fast lite läskigt var det, för om man höll brödet i handen så försökte de inte bara äta brödet utan hela handen." Ö-delen som Lagoonarium låg på

Vi & en rocka "På eftermiddagen hade vi beställt en tur till Lagoonarium, ett slags akvarium där man snorklar bland en massa fiskar i inhägnader i lagunen. Först fick vi hålla i en rocka medan de fotograferade oss. Sedan simmade vi i bassäng 1, där fanns rockor, vitfenad haj, sköldpaddor och ENORMT stora tonfiskar m m. Jag var lite rädd att de skulle bita mig i tårna eller fingrarna för de var jättestora, speciellt skrämmande var det när de kom i ett stort stim och simmade under en."

"Sedan var det pool 2, där fanns det fläckiga rockor, mycket vackra samt massor av de inhemska fiskarna som vi sett när vi snorklat utanför hotellet, men i mycket större format." Inhägnaderna på Lagoonarium

Rocka "Nu var det dags för den största och sista inhägnaden. Däri fanns det ett antal olika rockor (Sting Ray, Eagle Ray m fl). Dessutom fanns det stora Lemon Sharks som simmade omkring därinne. En stor Lemon Shark höll på att krocka med mig, men väjde undan några cm innan. Det var kul att se hur rockorna tiggde mat av guiden, den simmade på honom hela tiden och ville ha mat."